Wednesday 25 January 2012

Plain Butter Cake

Semalam saya dan keluarga besar saya baru jer balik dari KL. Adik saya dan keluarganya dah pulang ke Gerik. Saya pula masih bercuti. Mak dah start kerja hari ni. Opah dan tok masih di rumah Mak Cho. Petang nanti baru nak ambil.

Dalam boring-boring keseorangan teringin pula nak cuba kek butter. Saya dapatkan resepinya dari Myresepi. Kadangkala terfikir lak, saya dok beli banyak buku resepi. Macam-macam buku ada tetapi bila time nak masak atau nak cuba resepi baru mesti cari kat blog, rasanya lebih mudah ..... 

Ok lah kat bawah ni saya kongsikan cara nak buat kek butter. Bila catat kat blog ni pun memudahkan saya juga. Bila time nak buat semula cari jer dalam blog, senang dan pantas. Kalau tak buat sebegini, ada waktu-waktunya kita mudah terlupa tambahan bila lama tak buat, mulalah jenuh nak memikirkan semula bahan-bahannya. Dengan adanya blog ni semuanya mudah, segera, cepat dan pantas. Hanya dengan satu klik saja semuanya dah tersedia .... hehehe ....


Bahan-Bahannya:
  • 1 cawan Buttercup
  • 1 cawan gula kastor
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudeh teh sodium bicarp
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 4 biji telur ayam
  • 1/2 cawan susu segar


Cara Penyediaan:
  1. Putar buttercup dan gula kastor hingga kembang.
  2. kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji. (Putar sebiji demi sebiji). 
  3. Bila dah kembang dan ringan masukkan pula esen vanila, sodium bicarp, baking powder.
  4. Masukkan tepung gandum dan gaulkan hingga rata.
  5. Panaskan oven pada suhu 180 darjah selama 20 minit.
  6. Bila dah siap semuanya masukkan dalam loyang dan bakar selama 30 minit.



No comments: