Saturday 4 February 2012

Agar-Agar Seri Ayu

Seawal jam 9 pagi saya dah dok memikir apa menu untuk petang nanti. Hari ni hari cuti. Sejak opah dan tok duduk di rumah saya, setiap Sabtu dan Ahad rumah saya atau lebih mudah kata rumah mak saya menjadi tempat berkumpul adik-beradik sebelah mak. Persidangan Parlimen akan dibuka hehehe ^_^. Biasanya saya akan memasak apa sahaja untuk menjamu mak cik dan pak cik saya yang datang. Biasanya saya akan mencuba resepi baru.

Kali ni saya nak buat agar-agar. Dalam membelek buku-buku resepi, terlintas di fikiran saya untuk mencuba resepi baru. Saya reka sendiri. Sebenarnya memasak ni bukannya susah, asalkan kita berani mencuba. Bahan-bahannya semua dah ada di rumah.

Agar-agar ni saya namakan sebagai Agar-Agar Seri Ayu.



Bahan-Bahannya:

Lapisan Pertama (Bawah)
  • Agar-agar
  • Sedikit gula (agak-agak manis buah, kalau yang suka manis boleh bubuh banyak)
  • 2 sudu teh serbuk Koko Van Houten
  • 2 sudu teh susu pekat
  • Daun pandan (untuk mewangikan)
Lapisan Kedua (Tengah)
  • Agar-agar
  • Sedikit gula
  • 1 cawan susu segar (saya guna jenama Goodday)
  • Daun Pandan (untuk mewangikan)
Lapisan Ketiga (Atas)
  • Agar-agar
  • Sedikit gula
  • 2 sudu teh serbuk koko Van Houten
  • 1 cawan susu segar (Goodday)
  • Daun Pandan (untuk mewangikan)



Cara Penyediaan mudah sahaja untuk agar-agar ni. Tak kira untuk lapisan pertama, kedua atau ketiga kaedah yang digunakan adalah sama cuma bahan-bahannya ada sedikit berbeza. agar-agar tersebut harus dibuat selapis demi selapis (masukkan dalam loyang/ acuan selapis demi selapis. Biar keras sedikit baru masukkan lapisan yang seterusnya).

Agar-agar tadi dimasakkan dalam air yang mendidih. Masukkan gula dan daun pandan agar baunya wangi. Setelah agar-agar tersebut larut, masukkan sama ada serbuk koko Van Houten tadi ataupun susu segar. Setelah siap masukkan dalam loyang/ acuan. Ulang semula hingga lapisan yang ketiga.

Cara paling mudah buat sekali semua dan kemudian asingkan ke dalam tiga bahagian. Mana-mana pun boleh.

No comments: