Thursday 12 January 2012

Mi Hailam

Assalamualaikum .... alhamdulillah kerja saya hampir siap sejak hampir seminggu lebih bersengkang mata menyemak markah pelajar-pelajar saya. Jadi petang ni saya terlebih rajin sedikit. Balik saja dari kerja, terus singgah kedai beli bahan-bahan untuk masak Mi Hailam. Teringat sudah lama saya janji untuk masakkan untuk tok kesayangan saya. Saya pernah masakkan untuknya sekali dahulu (tak ingat bila). Selalu dipujinya masakan Mi Hailam saya tu ... 

Resepi ni saya tak dapat dari mana-mana buku/ majalah masakan ataupun blog. Resepi ni memang dari mak. Saya cuma ada ubah sedikit. Saya ni memang suka mengubah, tak pernah nak ikut tepat-tepat baik buat apa sahaja .... hehehe ... tapi kadangkala bila diubah pun sedap juga .... jadi di sini saya kongsikan resepi Mi Hailam saya .... mudah dan ringkas jer, tak payah pening kepala nak cari bahan. 


Nampak menarik tak Mi Hailam saya? hehehe


Bahan-Bahan:

  • Mi kuning 
  • 8 ekor udang
  • 6 ekor sotong, dipotong bulat
  • Bebola ikan (agak-agak berapa nak)
  • 1 biji bawang besar yang dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih dihiris
  • 2 sudu cili kering
  • 3 sudu cili sos (saya suka lebihkan cili)
  • 1 sudu sos tiram
  • Sedikit sayur sawi dipotong
  • Kicap
  • Garam secukupnya

Cara Penyediaan:
  1. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik baunya. Masukkan sedikit garam dan ajinomoto (kalau suka). Masukkan cili kering yang telah dikisar tadi, biar hingga naik minyak.
  2. Kemudian masukkan cili sos dan sos tiram. Kacau seketika. Masukkan sotong dan udang. Selepas seketika masukkan bebola ikan dan isikan sedikit air sebagai kuah.
  3. Bila dah menggelegak baru masukkan mi dan kemudian sayur sawi. Jangan biarkan mi terlalu lama supaya tidak terlalu kembang. Siap dimasak boleh dihidangkan.
####Sesetengah orang suka masukkan sedikit tepung jagung untuk pekatkan kuah. Terpulang pada citarasa individu, tapi saya tak masukkan###


No comments: