Wednesday 16 January 2013

Nasi Hujan Panas


Assalamualaikum ....

Saya masih dalam mood bercuti. Hari ni saya ke dapur tanpa dibantu oleh emak. Kata emak, dia mahu berehat hari ini. Jadi saya menyiapkan hidangan tengah hari untuk hari ini. Dari pagi terfikir-fikir apa yang sedap untuk dimasak. Emak mencadangkan saya untuk masak nasi hujan panas. Katanya lama dah saya tak buat nasi hujan panas atau nasi minyak. Saya turuti permintaan emak, dan untuk itu saya masak ayam kicap berlada dan kubis untuk dimakan bersama nasi hujan panas. Cadangan asal nak buat ayam masak merah tapi last minit saya cancel ayam masak merah dan tukar kepada ayam kicap berlada kegemaran saya.

Tanpa membuang masa, saya kongsikan resepi nasi hujan panas. Resepi nasi hujan panas ni saya ambil dari blog masak "Dari Dapur MaDiHaA". Saya memang suka kunjungi blog 'Dari Dapur MaDiHaA'. Resepinya enak-enak sekali. Kalau ada yang berminat nak kunjungi leh klik kat link ini http://mamawandiha.blogspot.com. Walaupun saya rajin membeli buku-buku resepi tetapi bila nak masak sure saya cari dalam blog masak. :) Mungkin mudah dan cepat agaknya berbanding mencari dalam buku.


Ok di sini saya kongsikan resepi Nasi Hujan Panas.
Sumber: "Dari Dapur MaDiHaA"

Bahan-Bahannya:
  • 4 cawan beras basmathi (saya guna beras biasa saja)
  • 5 cawan air
  • 2 kiub ayam
  • 2 helai daun pandan
  • Pewarna merah, kuning dan hijau (saya tak der kaler kuning jadi saya gantikan dengan kaler oren)

Bahan-Bahan Tumis:
  • 1/2 inci halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 sudu minyak masak
  • 1 audu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Bahan Hias:
  • Bawang Goreng
  • Kismis


Cara Penyediaan:
  1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit.
  2. Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang.
  3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan sehingga bau wangi.
  4. Masukkan beras dan gaul rata.
  5. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
  6. Masakkan nasi sehingga masak.
  7. Bila nasi sudah masak, titikkan pewarna kuning, merah dan hijau.
  8. Hias dengan bawang goreng, gajus atau kismis. Saya cuma gunakan bawang goreng dan kismis saja.



Selamat Mencuba!

2 comments:

Zaidipargo94 said...

Assalamualaikum, resepi yang sangat menarik. Btw,saya ni orang baru di sini. Ada masa nanti boleh singgah2 lawat blog saya ye. Kalau boleh follow sekali saya akan follow balik :) Terima Kasih banyk2 :)
http://zaidipargo94.blogspot.com/

norsadira said...

Selamat hari raya..harini nk try resepi ini.. jmput singgah blog saya ea dirawanhartawan.blogsport.com.my