Sunday 8 January 2012

Cucur Cempedak

Musim buah-buahan datang lagi. Rumah saya tidak pernah putus dengan buah-buahan sejak opah dan tok tinggal bersama saya dengan mak. Mak cik-mak cik saya sering menghantar durian, rambutan, langsat, dukong, pisang, manggis dan cempedak. Alhamdulillah murah rezeki kami sekeluarga tahun ni. Kalau ada lagi hantar lagi ya ... hehehe

Melihat di dapur masih ada cempedak, mulalah mereka-reka nak masak sebagai sarapan pagi. Goreng cempedak sudah, apakata kali ni buat cucur cempedak pula. Lagipun buahnya dah terlalu masak, kalau nak dibuat goreng tak beberapa sedap.

Jadi kat sini saya kongsikan sedikit cara nak buat cucur cempedak. 



Bahan-Bahan:
  • Cempedak 
  • Tepung gandum
  • Garam
  • Sedikit air


Cara Penyediaannya:
  1. Cempedak dibuang bijinya dan kemudian di blend (kalau tak nak blend pun tak apa, boleh lenyekkan ia, tapi saya blend supaya ia jadi halus).
  2. Cempedak yang sudah di blend dimasukkan ke dalam mangkuk. Isikan tepung gandum, sedikit garam. Masukkan air sedikit demi sedikit. Biarkan adunan sebati.
  3. Panaskan kuali dan goreng hingga masak.

No comments: