Monday 16 January 2012

Cucur Bom Manis

Hari ni saya cuti. Mulai hari ni saya akan bercuti hampir 2 minggu. Saja ambil cuti sebelum semester bermula semula bulan Februari nanti. Masa hantar mak pagi tadi, mak tanya nak beli nasi lemak ke untuk tok dan opah. Saya kata tak payah, sebab nanti saya pun akan turut makan sekali. Sekarang ni kerap saya makan nasi lemak dan saya lihat makin bertambah berat badan saya. Dalam kepala terfikir-fikir apa nak makan untuk sarapan, atau makan roti kering jer ke ... tapi kesian lak kat opah ngan tok kalau makan roti kering jer. Jadi saya search kat internet perkataan yang bermula dengan 'cucur'  dan akhirnya saya jumpa resepi yang paling mudah iaitu Cucur Bom Manis. Semua bahan dah ada kat dapur, jadi saya pun decide nak cuba resepi yang mudah ni ....

Oh ya lupa lak nak bagi tau, resepi ni saya ambil dari laman blog Mas. So bagi yang nak kunjungi laman blog Mas boleh klik kat sini http://mas-dapurmas.blogspot.com. Terima kasih ya Mas sebab sudi berkongsi resepi. Cara paling mudah untuk menyiapkan sarapan pagi.


Bahan-Bahan:
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 sudu besar gula (gula jangan banyak sangat nanti terlalu manis dan melekat)
  • 2 sudu susu lemak manis
  • Sedikit bicarbonat
  • Secubit garam
  • Air
  • Minyak untuk menngoreng
***kalau ikut resepi asal, ada bubuh yis, tapi saya tak bubuh. Saya gantikan dengan bicarbonat. Itulah saya kalau tak mengubahnya memang bukan saya ler hehehe ^_^****


Cara Penyediaan:
  1. Masukkan gula, garam, susu dan sedikit bicarbonat ke dalam mangkuk. Kemudian bubuh tepung gandum.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit. Kacau hingga sebati.
  3. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng hingga kekuningan.

No comments: