Sunday 15 January 2012

Ayam Panggang Lada Hitam

Hari ni saya masak nasi ayam lagi. Teringin sangat nak makan nasi ayam setelah mencuba buat pertama kali minggu lepas. Seperti biasa, sebelum memasak saya akan belek dari satu laman blog ke satu laman blog, mencuba sesuatu yang baru. Nasi ayam ni pun ada pelbagai jenis, pelbagai gaya masakan begitu juga dengan cara memasak ayamnya. Kali ni saya cuba cara masak ayam yang lain. Kalau minggu lepas ayam panggang bermadu kali ni ada sedikit kelainan. Tapi cara nak masak nasi, sambal cili dan sambal kicap saya guna cara yang sama. Rasa dah berselera benor saya dengan cara yang sama.


Bahan-Bahan:

  • Seekor ayam dipotong 4 bahagian
  • 3 ulas bawang putih
  • Sedikit lada hitam 
  • 2 sudu madu
  • 2 sudu sos tiram
  • kicap



Cara Penyediaan:

  1. Bawang putih ditumbuk lumat. Begitu juga lada hitam.
  2. Satukan lada hitam, bawang putih, sos tiram, madu dan kicap. Gaulkan ke seluruh ayam tadi. Perap selama 30 minit.
  3. Panaskan oven pada suhu 180 darjah.
  4. sebelum masukkan ke dalam ketuhar, lumurkan bahagian ayam dengan mentega.
  5. Bakar selama 40 minit (atau paling senang nak kata hingga masak).

No comments: