Sunday 22 January 2012

Ayam Panggang Madu

Hari ni saya buat ayam panggang madu. Mudah dan cepat jer membuatnya. bahan-bahan yang digunakan pun tak banyak. Rasa amat-amat menyedapkan kalau ikut anak tekak saya .... hehehe ... tapi ahli keluarga saya pun kata sedap terutama tok saya .... yang penting garing yakni ayam tu mesti betul-betul cukup masak.

Ayam ni sebenarnya sesuai juga untuk dimakan dengan nasi ayam tapi saya selesa makannya dengan nasi putih atau meratahnya dengan air asam. Sungguh menyelerakan.

Saya kongsikan cara nak membuatnya. Resepi yang amat-amat mudah .....


Bahan-Bahannya:
  • 3 belah ayam bahagian dada atau paha (tapi mana-mana pun boleh sebenarnya). Ayam tu jangan dipotong kecil. Biarkan besar-besar. Kalau seekor ayam, potong empat jer. Dah masak baru potong.
  • Sedikit kicap
  • Sedikit madu
  • Sedikit sos tiram


Cara Membuatnya:
  1. Panaskan oven dalam suhu 180 darjah selamat 20 minit sebelum memanggang.
  2. Ayam diperap bersama kicap, sos tiram dan madu selama 30 minit. Lumurkan bahan-bahan ini disetiap celahan ayam supaya rata.
  3. Masukkan ke dalam oven. Bakar selama 1 jam. 
Nota: Selain dari dibakar di dalam oven, boleh juga digoreng di dalam kuali tetapi saya lebih suka membakarnya di dalam oven. Cepat dan mudah.

No comments: