Sunday 11 November 2012

Cupcakes Pelangi With Coklat Ganache


Salam 1 Malaysia ...

Berjumpa kita lagi dalam entri yang seterusnya. Kali ni saya kongsi resepi cupcakes pelangi with coklat Ganache yang saya ambil dari buku "Variasi Cupcakes" oleh Nor Aini Adnan.

Saya buat cupcakes ni petang tadi. Kebetulan hari Ahad memang hari berkumpul untuk keluarga besar saya. Jadi sebagai hidangan minum petang saya sediakan cupcakes ini.

Pertama kali mencuba tetapi hasilnya cukup memuaskan hati saya. Untung juga beli buku resepi banyak-banyak ni. ^_^ 


Bahan-Bahan untuk Kek Pelangi:

  • 280 gram mentega 
  • 280 gram tepung kek
  • 260 gram gula kastor
  • 50 ml susu sejat (saya bubuh dua sudu saja)
  • 5 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 sudu kecil oren emulco (saya tak bubuh)
  • Sedikit pewarna merah jambu, hijau dan coklat emulco (saya cuma guna warna kuning, biru dan merah)

Cara Penyediaan Kek Pelangi:


  1. Pukul mentega dan gula hingga gebu
  2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dipukul
  3. Masukkan telur satu persatu dan pukul lagi.
  4. Masukkan susu.
  5. Tuangkan esen vanilla. Pukul hingga rata.
  6. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan merah, biru dan kuning (warna asal)
  7. Sapukan mentega kedalam acuan (saya gunakan minyak).
  8. Tuangkan sedekit demi sedikit berselang-seli warna ke dalam bekas acuan.
  9. Bakar dalam ketuhar bersuhu 180'C selama 15 hingga 20 minit.


Bahan-Bahan untuk Krim Ganache


  • 240 gram coklat masakan
  • 240 gram krim
  • 2 sudu butter (mentega)


Cara Penyediaan Krim Ganache:

  1. Masak secara double boiler
  2. Masukkan coklat masak. Kacau hingga cair
  3. Kemudian masukkan krim dan butter.

No comments: