Sunday 5 February 2012

Agar-Agar Santan Gula Melaka.

Minggu ni minggu agar-agar. Semalam saya buat agar-agar Seri Ayu. Hari ni pula saya buat Agar-Agar Santan Gula Melaka. Saya buat khas untuk family besar saya, terutama sekali untuk cinta hati saya Danish, Pa, Yaya dan Cham Cham.

Dibawah ni saya kongsi cara nak buat. Selamat mencuba bagi yang nak cuba ... hehehe....



Bahan-Bahannya:
  • 1 bungkus agar-agar
  • 2 senduk gula (agak-agak anda berdasarkan kuantiti yang anda buat)
  • 1 biji santan kelapa
  • 1 biji telur ayam
  • Sedikit gula merah
  • Daun pandan untuk kasi wangi


Cara Penyediaan:
  1. Agar-agar dimasukkan ke dalam air yang sedang mendidih. Biarkan agar-agar larut.
  2. Masukkan gula dan daun pandan. Kacau.
  3. Pukul telur hingga kembang di dalam mangkuk dan kemudian masukkan santan.
  4. Setelah agar-agar larut, masukkan gula merah dan kemudian santan bersama telur tadi.
  5. Setelah masak, masukkan ke dalam loyang dan sejukkan di dalam peti ais.

No comments: