Sunday 19 February 2012

Bergedil


Saya tidak mahu berbicara panjang. Kiranya entri ini sambungan entri saya sebelum ini. Selain daripada ayam goreng rangup, saya juga memasak bergedil untuk hidangan tengah hari. Bergedil paling simple tapi menyelerakan. Bergedil merupakan makanan kegemaran saya. Kalau ada depan mata, tak pandang kiri kanan lagi dah hehehe .... silap ari bulan bakal mak mertua lalu belakang pun tak nampak hehehe .... :) 

Masa bulan puasa, bergedil paling saya suka beli. Makan dengan nasi cukup enak sekali. Kat sini saya kongsikan cara nak buat bergedil. Resepi ni tak ambil mana-mana pun. Saya buat sendiri. Bergedil paling malas sebab tak bubuh ayam atau daging. Tetapi jangan pandang sepi jer bergedil saya ni, kalau dah cuba, nak minta lagi ... hehehe ... adik saya sampai merungut la katanya saya buat sedikit jer ....


Bahan-bahan:
  • 8 biji ubi kentang
  • Sedikit daun sup dan daun bawang (ikut suka anda kuantitinya)
  • Sedikit lada sulah
  • Sedikit garam
  • 2 biji telur
  • Sedikit minyak
Cara Penyediaan:
  1. Potong kentang nipis-nipis atau sederhana. Gaulkan dengan garam pastu goreng hingga kekuningan.
  2. Setelah digoreng, lenyekkan hingga lumat.
  3. Masukkan daun sup dan daun bawang yang telah dicincang halus. Masukkan juga lada sulah dan gaul hingga sebati.
  4. Buatkan bulat-bulat. Saiznya terpulang ikut kesukaan. Saya buat sederhana jer ....
  5. Celupkan dalam telur dan goreng dalam minyak yang panas hingga kekuningan.
  6. Angkat dan hidangkan bersama keluarga tercinta.

No comments: