Saturday 25 February 2012

Bubur Jagung


Sejak beberapa hari yang lepas, saya teringin sangat nak makan bubur jagung. Pergi pasar malam semalam, saya beli 5 tongkoi jagung dengan harga RM3. Kat pasar malam juga sempat saya membeli buah mempelam. Teringin nak buat Ice belended mango. Semuanya teringin nak makan .... hehehe .... makin menggebu lah badan saya ni ... tambahan sejak akhir-akhir ni sibuk mencuba pelbagai resepi baru dan belajar memasak. Seronok juga belajar memasak ni, bila berjaya dapat rasa kepuasan yang teramat sangat tambahan bila dapat mencuba sesuatu yang baru.


Berbalik kepada kisah bubur jagung, bahan-bahan yang nak digunakan tak banyak dan mudah didapati. Ni kat bawah ni saya senaraikan bahan-bahannya:
  • Jagung (dibuang daunnya dan bulu-bulunya, bersihkan). Jagung diparut.
  • Sebiji kelapa yang diambil santannya.
  • 3 sudu besar gula merah. Nak guna gula kabung pun boleh. Tak nak guna kedua-duanya pun tak apa. Tapi saya lebih suka bubuh gula merah supaya kuahnya nampak coklat-coklat sikit.
  • 1 1/2 senduk gula (ikut rasa anda, nak manis bubuh lebih, kalau nak main-manis buah jer bubuh sikit).
  • Daun pandan untuk mewangikan
  • Segenggam sagu (Jangan terlalu banyak)
  • Sedikit air.

Cara nak menyediakannya pun mudah juga. Masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk kecuali sagu. Panaskan dalam api yang kecil. Sentiasa kacau. Dekat-dekat nak masak baru bubuhkan sagu. Dah masak boleh angkat dan hidangkan pada keluarga tercinta.



Beginilah hasilnya bila dah siap.

No comments: