Saturday 4 February 2012

Udang Goreng Chrispy

Assalamualaikum dan apa khabar?

Untuk hidangan tengah hari pada hari Sabtu ni, saya ambil keputusan nak masak udang goreng Crispy atau udang goreng rangup. Pertama kali saya mencubanya. Hari Jumaat saya dan kawan baik saya bb, dok melepak kat TESCO lepas habis kerja. Dalam belek punya belek saya ternampak Chrispy Japanese Bread Crumbs. Sesuai digunakan untuk menggoreng ayam, udang, daging kambing dan sebagainya. Teringin sekali nak mencubanya, kebetulan juga saya beli udang ketika tu. Selalunya kalau udang ni saya selalu masak sambal tumis udang, goreng kunyit, gulai lemak atau gulai tempoyak udang. Sekali sekala apa kata ubah selera. Resepi yang paling mudah dan cepat.



Untuk membuatnya mudah saja. Saya buat dalam setengah kilo udang saja. Udang dibersihkan terlebih dahulu dan dilumurkan dengan garam (kalau tak tawar). Kemudian celupkan udang ke dalam telur dan tepung gandum. Selepas itu baru gaulkan udang dengan Japanese Bread Crumbs Nago. Gorengkannya dengan minyak panas hingga keemasan.


Sebenarnya saya ni tak beberapa sukakan udang. Bukannya tak makan, tetapi bukanlah kegemaran tetapi bila saya goreng udang dengan Japanese Bread Crumbs Nago ni, saya memang berselera terutama sekali dalam bab-bab meratah udang. Mak saya pun kata sedap. Alhamdulillah, keluarga kecil saya gemar sangat. Mak siap pesan lagi cuba buat udang goreng dengan mentega lak ... hehehe .... kena cari resepi ni, tak pandai lagi .... bagus juga ada dunia blog ni, semuanya boleh dikongsi bersama-sama. Nak masak, cari jer resepi dalam internet .... macam-macam ada.


Bila dah siap inilah hasilnya 

No comments: