Sunday 19 February 2012

Ayam Goreng Rangup


Hari ni adik-adik saya balik. Adik saya dah lama keluar yang tinggal saya dan cinta hati saya Danish. Danish memang begitu, dia jarang ikut mak dan ayahnya keluar kalau balik kampung. Bila ditanya, katanya nak tinggal ngan mak long. Ialah cinta hati saya yang seorang ni .... saya pun memang suka kalau dia menemani saya kalau dia balik. Seronok bila ada teman untuk bermain dan dipeluk.

Danish hari ni menolong saya di dapur atau lebih mudah dikatakan mak longnya memasak dia pulak menghuru-harakan dapur. Tapi kalau diminta tolong, bukan main baiknya dia menolong. Tu yang buat mak long bertambah sayang.

Adik saya dah siap pesan kat saya suruh buat nasi ayam. Jadi menu tengah hari ni memang nasi ayam. Tapi resepinya saya tak letak di sini sebab sebelum ni pernah saya letakkan. Menu tambahan adalah ayam goreng rangup dan bergedil. 

Jadi kat sini saya kongsikan resepi ayam goreng rangup dan bergedil. Oh ya, minta maaf banyak-banyak sebab gambar tak beberapa jelas. Kamera saya demam hari ni, pening kepala saya dengan kamera saya. Kadang-kadang gambarnya elok, kadang-kadang tak elok. Tapi apa-apa pun inilah hasilnya.


Bahan-Bahan:
  • 5 ketul ayam bahagian dada (dibasuh elok-elok)
  • 2 biji telur ayam
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan serbuk roti
  • Sedikit garam
  • Minyak untuk menggoreng
Cara Penyediaan:
  1. Gaulkan ayam dengan sedikit garam. Kemudian, celupkan ayam ke dalam telur.
  2. Selepas tu, gaulkan ayam tadi dengan tepung gandum dan serbuk. Ulang langkah ini hingga selesai.
  3. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.

No comments: