Sunday 9 December 2012

Cupcakes Strawberry Coklat


Selain daripada Butter Cake, saya juga mencuba resepi baru iaitu cupcakes strawbery coklat. Alhamdulillah menjadi biarpun kali pertama mencubanya. Sebenarnya saya tidak ambil dari mana-mana buku atau blog masakan pun. Saya ubahsuai dari bancuhan butter cake saya dan akhirnya jadilah cupcakes strawberry coklat. 


Sememangnya masa saya tangkap photo cupcakes ni, coklatnya masih belum keras lagi. Anak-anak buah saya dah tak sabar-sabar nak makan. Jadi saya tangkap photonya dahulu, takut nanti terlepas ke dalam mulut hehehe .... alhamdulillah ramai yang puji cupcakes ni terutama mak cik dan cousin saya. Sebenarnya saya tak makan pun cupcakes ni, tak tahu pun rasanya kerana saya buat dalam lebih kurang 12 biji aja. Alhamdulillah lepas tu, saya dapat tempahan cupcakes ni dari mak cik dan cousin untuk dimakan sebagai hidangan petang. Seronoknya bukan main apabila apa yang dibuat mendapat sambutan dan disukai. Kalau ada komen sikit-sikit tu semuanya saya ambil perhatian untuk diteliti, dipertimbang dan diubahsuai.


Untuk buat cupcakes ni tak susah, buat bancuhan seperti buat butter cake, bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu dibubuh serbuk coklat dan satu bahagian lagi dibubuh emulco strawbery. Sudukan kedua-duanya di dalam mangkuk kertas. Bakar dalam oven lebih kurang 20 minit dengan suhu 180'C. Bila dah masak bubuh dark coklat yang telah dicairkan. Pas tu buatlah hiasan ikut citarasa masing-masing.

Mudah dan senang jer kan. Selamat Mencuba bagi yang nak cuba hehehe ^_^




No comments: