Monday 1 October 2012

Sambal Sotong


Ini entri terakhir saya update untuk hari ni. Penat juga ya update entri ni. Tambahan banyak masakan-masakan saya yang lama tidak saya masukkan. Sebenarnya banyak lagi photo-photo masakan saya tetapi cukuplah sambal sotong ini yang terakhir untuk hari ni. Selebihnya saya akan sambung esok. Mata saya juga semakin lama makin layu dihadapan komputer ini.

Resepi sambal sotong ni saya warisi dari emak kesayangan saya.


Bahan-Bahan:

  • 1 kilo sotong
  • Cili kering dikisar (3 sudu)
  • 1 biji bawang besar ditumbuk lumat
  • 3 ulas bawang putih ditumbuk lumat
  • Sedikit air asam jawa
  • Sedikit garam



Langkah-Langkah:


  1. Panaskan sedikit minyak dalam kualai.
  2. Tumis bawang putih dan bawang besar yang telah ditumbuk lumat. Bubuh sedikit garam. Kacau hingga naik baunya.
  3. Masukkan 3 sudu cili kering yang telah dikisar (kalau nak pedas boleh bubuh lebih). Kacau dan biar sampai naik minyaknya.
  4. Kemudian, masukkan sotong dan sedikit air asam jawa. Kacau hingga masak.
  5. Setelah siap bolehlah dihidangkan.

No comments: