Tuesday 20 December 2011

Mi Goreng

Pagi ni sebelum pergi kerja saya telah siapkan sarapan pagi untuk tok dan opah. Mulanya mak nak beli jer sarapan pagi tapi saya bagi tau kat mak saya nak buat. Kebetulan saya lihat ada mi kuning dalam almari. Saya minta resepi dari mak. Saya ni tak beberapa pandai nak masak mi goreng, kalau buat mi hailam saya pandai. Mi hailam saya memang cukup terkenal dalam kalangan keluarga. 

Resepi mak saya ni mudah sangat. Tak perlu bahan yang banyak. Tapi percayalah, sedap sampai menjilat jari. .. hehehe alamak puji nampak. 

Sorry lah yer gambar tak beberapa jelas, tak faham benor saya ngan kamera saya, kadangkala jelas, kadangkala tidak .... tapi nak buat cam mana ... redha jer lah hehehe ....



Bahan-Bahan:
  • 1 bungkus mi kuning
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 biji cili padi (kalau nak pedas tambah lagi)
  • 2 biji cabai muda dan hiris halus
  • Sayur Kobis (tapi lebih baik kalau bubuh sayur sawi. Kebetulan dalam peti ais saya cuma ada kubis)
  • Ikan bilis
  • Dua biji telur
  • Sos tiram
  • Kicap
  • Garam


Cara Penyediaan:
  1. Bawang besar dan bawang putih ditumbuk lumat. Masukkan cili padi, tumbuk. Kemudiannya masukkan ikan bilis dan ditumbuk bersama bahan-bahan tadi. tapi jangan lumat sangat ikan bilis tu.
  2. Panaskan minyak. Tumiskan bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi hingga naik baunya. Bubuh sedikit garam.
  3. Bubuh sedikit sos tiram
  4. Masukkan mi kuning tadi, kacau hingga rata.
  5. Bubuh kicap dan kemudian masukkan sayur kobis dan cabai muda yang telah dihiris.
  6. Kemudian tolakkan mi ke tepi sedikit, dan pecahkan telur, kacau dan hancurkannya, agak-agak masak gaulkan bersama mi tadi.
  7. Setelah masak, angkat dan hidangkan dalam pinggan.
Senang jer kan .... ^_^



No comments: