Wednesday 21 December 2011

Sup Ayam

Assalamualaikum sahabat yang mengunjungi blog saya.

Hari ni saya nak berkongsi resepi mudah iaitu sup ayam. Hari ni kebetulan saya masuk kerja lambat jadi sempatlah saya menyiapkan makan tengah hari untuk tok dan opah. Resepi ni saya dapat dari mak. 



Bahan-Bahannya:
  • Ayam sebelah dipotong kecil
  • 4 biji ubi kentang dipotong empat
  • 2 punjut sup adabi
  • 1 biji bawang besar dihiris halus
  • 3 ulas bawang putih 
  • Sedikit halia, dipotong halus
  • 5 biji  cili padi  dibelah memanjang (kalau nak pedas boleh tumbuk lada hitam, tapi saya tak bubuh)
  • Daun sup dan daun bawang dipotong halus
  • Garam
  • Air
****Selain ubi kentang boleh juga dimasukkan lobak merah atau bebola ikan, tapi saya tak bubuh kerana hanya ada ubi kentang saja di rumah, tak sempat nak membeli di kedai***


Cara Penyediaan:
  1. Masukkan air di dalam periuk. Masukkan bawang besar, bawang putih dan halia.
  2. Masukkan sup punjut adabi, garam dan juga sedikit ajinomoto.
  3. Masukkan kentang biarkan hingga empuk.
  4. Kemudian masukkan ayam yang telah direbus (ayam direbus terlebih dahulu)
  5. Bila hampir masak masukkan cili padi dan juga daun sup dan daun bawang.
  6. Angkat dan hidangkan untuk dimakan.

No comments: