Sunday 4 September 2011

Tempeyek Ikan Bilis

Hari ni saya mencuba buat pertama kalinya buat tempeyek. Jenuh juga yer nak membuatnya. Berpeluh-peluh juga saya kat dapur. Tak beberapa nak menjadi tapi kira ok lah boleh di makan. Mungkin saya kena mencubanya sekali lagi, ialah baru nak berjinak-jinak dengan dunia masakan. Selalunya kalau nak makan cari jer kat kedai atau emak kesayangan saya yang memasak.

Apa-apa pun saya tetap berpuas hati. Saya dapat resepi ni dari majalah 'Rasa'. Kalau ada nak mencuba, silalah.... hehehe ....


Bahan-Bahannya:
  • 500 gm tepung beras
  • 300 gm kacang tanah
  • Ikan Bilis
  • 2 biji telur
  • 2 sudu makan jintan manis & jintan putih
  • Santan




Cara Penyediaan:
  1. Campurkan tepung beras bersama bahan2 di atas. 
  2. Gaulkan hingga sebati
  3. Gunakan acuan tempeyek dan celupkan ke dalam adunan
  4. Letakkan kacang dan ikan bilis di atasnya.Publish Post
  5. Goreng hingga kekuningan




No comments: